Szombathely
– Kálvária 2015. március 30.
Én is világot hódítani jöttem
s magamat meg nem hódíthatom,
csak ostromolhatom nehéz kövekkel,
vagy ámíthatom és becsaphatom.
Valaha én is úr akartam lenni;
ó bár szolga lehetnék!
De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség.[1]
s magamat meg nem hódíthatom,
csak ostromolhatom nehéz kövekkel,
vagy ámíthatom és becsaphatom.
Valaha én is úr akartam lenni;
ó bár szolga lehetnék!
De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség.[1]
A
lábmosással a visszaszámlálás elkezdődött…
Nagycsütörtök, eseményeit tekintve, az utolsó vacsora, az
oltáriszentség és az egyházi rend alapításának, a vérrel verítékezésnek, és
Urunk elfogatásának az emléknapja. Az Egyházunk az idén, egy mellékesnek tűnő
eseményre, a lábmosás történetét olvastatja fel, amely eme titokzatos estének
egyik eleme. Csak Szent János evangéliuma őrizte meg ezt az utókor számára. Míg
a másik három evangélista, Máté, Márk és Lukács inkább az események és
tanítások feljegyzésére tette a hangsúlyt, addig János, valami egészen
különleges érzékkel mutat rá első pillanatra talán nem is különleges események
mély tanításaira, azoknak, az emberi tapasztalatot meghaladó vonatkozásaira. Talán
ezért nevezi a keleti egyház Jánost a „nagy
teológusnak”, a „nagy hittudósnak”.
Evangéliumának 13. fejezettől János már nem is annyira az
eseményeket, mint inkább azok értelmezését írta le, aminek első mozzanata a
lábmosás. Itt minden szónak különleges súlya és üzenete van. Ettől kezdve
felhagy Jézus közszereplésének és kinyilatkoztató jeleinek a tárgyalásával.
Jézus végső napjaira tekint, megdicsőülésének idejére, vagyis halálára és
föltámadására, amelyben Isten dicsősége, Isten jelenléte nyilvánul meg. Ezért
János evangéliumának második részét gyakran nevezik a "dicsőség Könyvének". Ez a 13. fejezet az egész
szenvedéstörténet leírásának a nyitánya.
Izrael népe ismét közeledik a húsvéthoz, az Egyiptomból való
kivonulás emlékünnepéhez. Ám ezúttal Jézus készül kivonulni ebből a világból az
Atyához. „Jézus, tudva azt, hogy eljön az
ő órája, amelyben át kell mennie e világból az Atyához…” Ebben a drámai
jelenetben Jézus az emberiség szolgálójává válik.
Elérkezett az ő órája, és ő "mindvégig" szereti övéit. A jánosi kettős értelmezés szerint
ez jelenti az időt, és a mértéket. Nemcsak azt, hogy meddig, de azt is, hogy
mennyire. Ennek jeléül végzi el a szolga feladatát, a lábmosást. Ennek is, mint
Jézus minden tettének a szeretet a hajtóereje. A lábmosás estéjén Jézus a
tevékeny isteni szeretet egységébe akarta bevonni tanítványait.
Úgy a földközi tenger térségében, mint a Jézus korabeli
közel keleten a lábmosás három okból szokott történni. Vagy tisztálkodás, vagy
kultikus, vagy az alázat, elismerés, különleges tiszteletadás okán. Oly
annyira, hogy ebben a térségben „mosatlan
lábbal” asztalhoz ülni, olyasmit jelentett, mint manapság mosatlan kézzel étkezni.
Az ott
élő emberek nem zárt cipőt, hanem nyitott szandált viseltek, aminek eredményeképpen
a láb erősen szennyeződött. Az akkori idők szokása szerint nem ültek, hanem fél
könyökre támaszkodva feküdtek az asztalhoz, a majdnem szemmagasságban lévő szennyezett
láb, bizony inkább étvágyrontó, mint étvágygerjesztő volt.
Jézus
nem az érkezéskor mosta meg az apostolai lábát, amint ez a vendégek esetében
illő volt, hanem „vacsora közben”.
Tehát sem higiéniai okból, sem a zsidóknál szokás kultikus okból, hanem nyilvánvalóan
más szándék vezette.
János evangélista hihetetlen pontossággal rögzíti az
eseményeket úgy, hogy a természetes, tehát emberileg is megtapasztalható, és
természetfeletti válóság átjárják egymást. A teljesebb megértés érdekében,
vizsgáljuk meg az egyes kifejezések értelmét.
Azzal a
kijelentéssel, hogy „hogy eljön az
ő órája”, János jelezte Jézus
szenvedése ezzel az estével megkezdődik. Tudta, hogy ezzel elérkezett az idő,
amikor „át kell mennie e világból az Atyához.”
Mi az
eseményeket, a kialakult szokás szerint, három napra nagycsütörtökre,
nagypéntekre, nagyszombatra bontjuk, ami János értelmezése szerint egyetlen
megváltó szenvedés volt, a lábmosástól – húsvét hajnaláig. A tartalmát
tekintve ez a három
szent nap hatásában egyetlen napot jelent. E három szent napon Jézus „fölemeltetésének, az Atyához menetelének”
titkát éljük át. Jézus utolsó vacsorája tanítványaival, kereszthalála és
harmadnapon való föltámadása egyetlen fölfoghatatlan valóság.
Jézus
szabadon és tudatosan megy elébe az ő „órájának”.
Az evangélista Jézus útját ezzel fejezi ki: „Mindvégig
szerette őket.” Élete végéig, s azon túl: a föltámadásig, isteni és emberi
lehetőségei szerint. Isteni nagysága éppen megalázódásában tűnik ki,
lábmosástól a keresztig. A lábmosás is, mint a vacsora, elővétele és ábrázolása
annak, ami a kereszten történik: szolgáló szeretet, halálig odaadás. A szeretet
Jézusnak és az Ő Egyházának élettörvénye.
Az
utolsó vacsora eseményét, az Oltáriszentség szerzését Máté, Márk, Lukács és Pál
közli. Mindegyik úgy, ahogy az ő környezetében annak hagyományát megőrizték és
a liturgiában alkalmazták. Az Egyház megértette, hogy Jézus magát tette
áldozati báránnyá, amikor életét is odaadta az Atyától kapott küldetésért. De
megértette azt is, hogy amikor az utolsó vacsora emlékét ünnepli, misztikus
módon maga is részese lesz Krisztus halálának és feltámadásának.
János
evangéliuma az utolsó vacsorát csak arról az oldalról jellemzi, hogy ott Jézus
különlegesen kifejezte szeretetét övéi iránt. A vacsora menetét nem írja le, és
az Oltáriszentség szerzéséről sem beszél. Ellenben csak ő említi a lábmosást,
amellyel Jézus, mint házigazda a pászka vacsora közben tanítványainak
különleges tanítást adott. Azt akarta ezzel jelezni, hogy példája nyomán a
szeretet tettei megmaradjanak az Egyházban, és hogy az Oltáriszentség ünneplése
az ő szeretetének emléke legyen.
De mit
jelent a jézusi értelemben vett szeretet? Talán a Jézus korabeli görög nyelv
szeretet fogalmai világítják ezt meg igazán. Ott ui. három fogalom van a
szeretetre.
Az
egyik az érosz, amely az alulról
felfelé, a tökéletlentől a szép és a jó, végső fokon pedig a feltétlen szépség
felé irányuló vonzódást jelenti. Ezt az alulról felfelé való törekvést jelenti
a szimpozium szó eredetije. Ez ma szűkebb körű tudományos tanácskozást
jelent, míg a fogalom eredeti jelentése lakoma, amelyben a lakoma résztvevői
magvas bölcselkedő eszmecserét folytatnak.
A másik
fogalom, a philia az egyenrangúak, a
testvérek, a nővérek vagy a barátok egymás iránti szeretetét jelöli. Erre a
szeretetre utal az amerikai városnév, Philadelphia, amelynek a jelentése testvérszeretet.
A philia azonban irányulhat olyan élettelen valóságokra is, mint amilyenek
például a zsinagógai főhelyek.
Ezzel
szemben az agapé felülről lefelé, az
erőstől a gyenge felé hajló szeretetet jelenti, amely ez által értékessé,”kedveltté” teszi az utóbbit. A
szeretetnek ez a formája áll az újszövetségi középpontjában.
A
lábmosás eseményével Jézus ebbe a, földről a földre ide lehajló, a teremtmény
felé áradó szeretet áramába kapcsolja be apostolait, később az egész világot.
Ezzel az apostolok nemcsak azt a megbízatást kapták, hogy vigyék el az
evangélium örömhírét az egész világra, hanem főképpen azt, minden létezőt bevonjanak Jézus szeretetének áramába. Ez pedig csak
akkor lehetséges, ha ők maguk Isten nagy, életet adó művének valódi részeseivé
lesznek. Ezért mondta Jézus Péter tiltakozására „» Ha
meg nem moslak, nem lesz részed velem.” Ha Péter, meg a többiek, és minden megkeresztelt ember, ha önzővé válik
és nem „mossa a másik lábát”, vagyis nem szolgálja, megszakad az Isten
szeretetének szabad áramlása.
A lábmosás
eseménye egy fontos kijelentéssel fejeződik be: ha ezt megértitek, és tetteitekben ehhez igazodtok, boldogok lesztek”[2].
A Krisztus előtt mintegy 450 évvel korábban élet görög
filozófus, Szókratész[3] például azt
hitte, hogy az erény ismerete szükségszerűen erényes életet eredményez. Jézus
szerint nem elég az ismeret. Ez a szemléletmód nagyon távol áll úgy az ókori,
mint és a modern lelkiségtől, amely kizárólag ismeret útján próbálja elérni az
üdvösséget.[4] Jézus nagy
különbséget lát a tudás és a cselekvés között. Ő nem azt mondja,” hogy boldog, aki ezt tudja”, hanem így
nyilatkozik: „Ha ezeket tudjátok jó, de
boldogok csak akkor vagytok, hogyha meg is teszitek.”
Úgy, ahogyan Váci Mihály írta
Nem elég jóra vágyni:
a jót akarni kell!
És nem elég akarni:
de tenni, tenni kell!
A jószándék kevés!
Több kell: - az értelem!
Mit ér a hűvös ész?!
Több kell: - az érzelem!
Ám nemcsak holmi érzés,
…de seb és szenvedély,
keresni, hogy miért élj,
szeress, szenvedj, remélj![5]
a jót akarni kell!
És nem elég akarni:
de tenni, tenni kell!
A jószándék kevés!
Több kell: - az értelem!
Mit ér a hűvös ész?!
Több kell: - az érzelem!
Ám nemcsak holmi érzés,
…de seb és szenvedély,
keresni, hogy miért élj,
szeress, szenvedj, remélj![5]
okéatya
[1]
Weöres Sándor
[2]
Jn 13,17
[3]
Szókratész (ógörögül: Σωκράτης), (Alópeké démosz, ókori Görögország, i. e. 469
– Athén, i. e. 399.) ókori görög filozófus. Vele kezdődött a görög filozófia
klasszikus korszaka, valamint őt tekintjük a nyugati filozófia és az autonóm
filozófiai etika megalapítójának.
[4]
Vö. Jn 3,21: »... aki az igazságot cselekszi ...«.
[5]
Váci Mihály Még nem elég
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése